Trening sensomotoryczny a równowaga i szybkość chodu osób starszych

Redakcja 4 listopada 2016 0
Trening sensomotoryczny a równowaga i szybkość chodu osób starszych

STRESZCZENIE
Celem pracy była analiza wpływu ćwiczeń sensomotorycznych na równowagę i szybkość chodu mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Promyk” w Kamiennej. Przebadano 15 osób w wieku średnio 76,2 lat. Do oceny szybkości chodu zastosowano test „10 metrów” oraz test „Wstań i idź”. Parametry służące do oceny równowagi uzyskano z badania na platformie sensorycznej Jakobs® Gym Top® USB Professional Edition. U wszystkich stosowano godzinny trening sensomotoryczny 2 razy w tygodniu przez 2 miesiące. Podczas analizy wyników nie wykazano istotnych statystycznie (dla p < 0,05) różnic w badaniu na platformie sensorycznej oceniającej równowagę badanych. Wykazano natomiast istotne statystycznie różnice w wynikach testów „10 metrów” oraz „Wstań i idź”, które świadczyły o zmianie prędkości chodu osób badanych po 2-miesięcznym okresie ćwiczeń.

SŁOWA KLUCZOWE: procesy inwolucyjne, równowaga, chód, trening sensomotoryczny

ABSTRACT
The aim of this study was to analyze the effect of sensomotoric exercise on balance and gait speed in residents of the Nursing Home “Promyk” in Kamienna. The study comprised 15 people in average age 76.2 years. To evaluate the walking speed used “10 meters test” and “Get up and go test”. The parameters used to assess the balance was obtained from research on the sensory platform Jakobs® Gym Top ® USB Professional Edition. Applied 1 hour sensory motor training 2 times per week, for a period of two months. The analysis of the results showed no statistically significant (p < 0,05) differences in the balance evaluation study of respondents. It has been shown statistically significant differences in the results of “10 meters test” and “Get up and go test” that proved change of the walking speed of subjects after 2-month period of exercise.

KEY WORDS: involution processes, balance, gait, sensomotoric training

Aleksandra Barbaruk, Anna Skrzek
Wydział Fizjoterapii, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

Gerontologia Współczesna, 4(3), 2016, 109-113

Czytaj całość…

Pełna wersja artykułu dostępna w prenumeracie.

Napisz komentarz »

Dalszym korzystaniem z witryny, wyrażasz zgodę na wykorzystanie cookies. więcej informacji

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Zamknij